Home » Grote investeringen: wat is noodzakelijk, wat niet?

Grote investeringen: wat is noodzakelijk, wat niet?

Als u een onderneming uit de grond stampt, dient u zich te verwachten aan een aantal investeringen. Als zelfstandig ondernemer moet u in staat zijn om in te schatten welke grootschalige kosten pertinent zijn voor uw zaak. Let wel op: een investering heeft in de fiscale zin van het woord een volledig andere betekenis dan beroepskosten. Beroepskosten mag u rechtstreeks aftrekken van uw netto inkomen. Dat is niet het geval bij investeringen. Immers, een investering heeft een langere levensduur – doorgaans langer dan een jaar – en wordt afgeschreven.

Voorbeelden van investeringen

Het afschrijven van een investering betekent dat u de hieraan verbonden kosten spreidt over een bepaalde tijd. U trekt ieder jaar een stuk af van uw aanschafkosten. De precieze bedragen hangen af van de vermoedelijke gebruiksduur van de investering. In dit verband kunnen we spreken over afschrijvingspercentages, welke deze gebruiksduur uitdrukken.

Gebouw voor het uitoefenen van uw activiteit

Afhankelijk van uw financiële middelen kan u besluiten al dan niet een woning te kopen waar u uw beroep uitoefent. Ook huren is een mogelijkheid. Het toegepaste afschrijvingspercentage is 3 % voor kantoren en gebouwen.

Meubilair en machines voor uw zaak

Installaties, machines, meubilair en dergelijke kantooruitrusting: u beseft dat u enkele of al deze zaken moet aanwenden om uw zelfstandige activiteit te kunnen uitoefenen. Het is vanzelfsprekend dat dit soort kosten ook als investeringen gelden. Het gebruikte meubilair, machines en consorten staan voor een afschrijvingspercentage van 10 %.

Een bedrijfswagen voor uw onderneming

Of het nu gaat om specifiek bestelwagens, gewone bedrijfsvoertuigen of kolossen van vrachtwagens; het investering in bedrijfsvoertuigen is een absolute must. Bij de aankoop hiervan kan u kiezen voor leasing of aanschaf via bankfinanciering. Binnen het leasing aanbod zijn drie onderverdelingen: financiële leasing of financieringshuur, de financiële renting en ten slotte ook de operationele leasing. Een lastig punt, simpelweg omdat het maken van deze keuze geen makkelijke opgave is. Voor het brede scala aan uitzonderingen verwijs ik u door naar uw boekhouder, maar houd rekening met een afschrijvingspercentage van 5 jaar. Natuurlijk kan je ook gewoon een lening voor een auto aangaan - maar in de praktijk is dat vaak minder fiscaal voordelig binnen een onderneming - al zijn rente en kosten zeker ook aftrekbaar.

Bij deze investering is er echter een belangrijk aandachtspunt. Om op zeker te spelen en ervoor te zorgen dat uw investering de moeite waard is, is het sowieso aangewezen om te opteren voor een voertuigvolgsysteem, ook wel track & trace systeem genoemd. Uw extra voordelen? U kan heel wat besparen op het brandstofverbruik van uw wagen en die van uw eventuele personeelsleden. Daarnaast is het mogelijk om meteen zicht te krijgen op de allersnelste routes. Zo kan u alvast enkele kilometers uit de weg gaan. Een ander duidelijk voordeel – misschien wel het belangrijkste – is de opvolging: u kan het rijgedrag bestuderen van uzelf en uw medewerkers. Met zicht op een milieuvriendelijk gebruik én verbruik van uw voertuigen bespaart u zo heel wat kosten uit.